اقیانوس آبی
استراتژی اقیانوس آبی (بخش سوم : اجرای استراتژی اقیانوس آبی (فصل نهم: دوامپذیری و تجدید استراتژی اقیانوس آبی))
●دوامپذیری و تجدید استراتژی اقیانوس آبی
خلق اقیانوسهای آبی یک دستاورد استاتیک و ثابت نیست بلکه یک فرآیند پویا است.
یک شرکت در چه زمانی باید مجدداً یک اقیانوس آبی خلق کند؟ هدف ما در این فصل پایانی پاسخ به پرسش فوق و ملاحظاتی در رابطه با دوامپذیری و خلق مجدد اقیانوسهای آبی است.
●موانع و مشکلات تقلید ایده اقیانوس آبی
تقلید از هر ایده استراتژی اقیانوس آبی با موانع و حصارهای قابل توجهی همراه است. برخی از این موانع عملیاتی و برخی دیگر موانع شناختی است.
موانع تقلید استراتژی اقیانوس آبی عبارتند از:
- معنا و مصداق یک جنبش نوآوری ارزش (Brand Image Conflict) بر اساس منطق مرسوم استراتژیک نیست. ناباوری و عدم اعتقاد عموم به ایده استراتژی اقیانوس آبی، از تقلید سریع و فوری آن ممانعت میکند.
- تناقض و تعارض تصویر نشان تجاری، شرکتها را از تقلید یک استراتژی اقیانوس آبی باز میدارد.
- هنگامی که اندازه و وسعت بازار از حضور یک نقش آفرین (بازیگر) دیگر پشتیبانی نکند، انحصار طبیعی مانع از تقلید و نسخهبرداری ایده استراتژی اقیانوس آبی میگردد. (برقراری عرضه و تقاضا)
- مجوزهای قانونی و حق انحصاری کالاها/ خدمات مانع از تقلید استراتژی اقیانوس آبی میگردند.
- نوآوری ارزش منجر به یک حجم فروش بالا میگردد که این مطلب منجر به منفعتهای هزینهای سریع برای شرکت و برعکس منجر به رهسپاری مقلدین بالقوه در یک مسیر نامساعد مستمر هزینهای میشود.
- رویههای متداول شبکه سایر شرکتها را از تقلید ساده ایده استراتژی اقیانوس آبی باز میدارد.
- از آنجایی که تقلید غالباً توسط شرکتهایی به وقوع میپیوندد که بتوانند تغییراتی اساسی در تجارب کسب و کار خود بوجود آورند، در حالی که اکثر آنها با موانع سیاسی در داخل شرکت مواجه بوده و توان شرکت جهت تقلید ایده استراتژی اقیانوس آبی معمولاً سالها به طول میانجامد.
- هنگامی که یک شرکت جهشی در ارزش آفرینی ایجاد میکند، به سرعت در فضای بازار یک وفاداری تجاری (پایبندی به نشان تجاری) کسب میکند.
در شکل 9-1 خلاصهای از موانع موجود بر سر راه تقلید ایدههای استراتژی اقیانوس آبی نمایش داده شده است:
شکل 9-1
منبع: کتاب استراتژی اقیانوس آبی(چان کیم و رنه مابورن)
- ۸۹/۰۹/۲۱